Príbeh o zrodení unikátneho vozíka Icon – (Vozickar.sk)

vozik ICON

Príbeh o zrodení unikátneho vozíka Icon – (Vozickar.sk)

Toto je príbeh o vozíku postavenom na túžbe skombinovať technológiu zo sveta bicyklov s technologickým pokrokom vlastným pre profesionálnych športovcov s potrebou bežných užívateľov invalidných vozíkov. Zmiešanie týchto vlastností a potrieb prispelo k vzniku špičkového štandardného vozíka pre každodenné použitie. Svet ho začína spoznávať pod názvom Icon.

Nehoda na snowboarde, 13 paralympijských medailí a prerušenie spolupráce s výrobcom bicyklov Cervélo – to všetko vydláždilo celkom novú cestu a spôsob ako poňať aktívne invalidné vozíky úplne po novom. Christian Bagg a Jeff Adams, obaja vozičkári, v žiadnom prípade neboli spokojní s ponukou aktívnych vozíkov dostupných na trhu a rozhodli sa preto vytvoriť vozík, ktorý by bol perfektný nielen pre nich, ale aj pre väčšinu používateľov aktívnych invalidných vozíkov.

Divokí chlapci predtým ako stvorili Icon

icon - jeffVráťme sa späť do polovice deväťdesiatych rokov minulého storočia, kedy bol Jeff (na prezentačnej fotografii nad hlavným titulkom s vozíkmi Icon) na vrchole svojej kariéry úspešného kanadského paraolympijského šampióna. Jedna zlatá, tri strieborné a tri bronzové medaily mu boli na krk postupne zavesené na hrách v Barcelone, Soule a v Atlante. Mnohými Kanaďanmi je považovaný za jednu z najváženejších tamojších športových osobností.

Jeff zostal na vozíku v období, keď sa ako dieťa liečil na rakovinu. Prežil, chemoterapia však „spálila“ jeho miechu vo veku sotva deväť rokov.

Christian Bagg – plný odhodlania úspešne zavŕšiť vysokoškolské štúdium s cieľom stať sa inžinierom a rozvíjať svoju kariéru ako vývojár v priemysle horských bicyklov bol v roku 1996, keď došlo k nehode, 20-ročný mladík.

„V skutočnosti to nikoho vrátane mňa samého nijako zvlášť neprekvapilo,”odpovedal Christian na otázku, ako došlo k tragickému úrazu. Keď nemocnica, kam bol po hrôzostrašnom páde na snowboarde, prevezený, kontaktovala jeho priateľku, ona okamžite vedela čo sa stalo. „Je to Christian?,” spýtala sa. „Áno”, zaznela stručná odpoveď v telefóne. „Dolámal si si chrbticu, však?,” skôr konštatovala ako sa pýtala. „Áno a už nikdy viac nebudem môcť chodiť.”

Christian vyrastal v drsnej divočine kanadských Skalistých hôr (Rocky Mountains) v provincii Alberta a chcel si i naďalej naplno vychutnávať všetku krásu, ktorú mu toto prostredie ponúka. Tunajšie “letá mladí” často trávil súťažiac v nebezpečných dych vyrážajúcich pretekoch horských bicyklov v nebezpečných a náročných terénoch, kde jazdci v snahe pretnúť cieľovú čiaru prví, pri vysokých rýchlostiach manévrujú v ostrých zákrutách, neraz na samom okraji strmých skál a skalných stien. Christian bol často jedným z jazdcov obsadzujúcich vedúce pozície pelotónu i stupne víťazov.

V priebehu zimy, keď hlboký sneh pokrýva hory a zjazdovky jemnou bielou prikrývkou, horský bicykel menil za snowboard. Christian nemal strach pred ničím a priatelia mu neraz vraveli, že má obrovské šťastie. V zime 1996 sa zrejme vyčerpalo. Počas snowboardovej súťaže po nevydarenom skoku prudko dopadol na chrbát a vrtuľníkom bol transportovaný do nemocnice v Calgary.

Dnes je paraplegik s poškodeným dvanástym hrudným stavcom a so životom plným rozbitých snov… Aspoň, to bolo možné očakávať po tragickom páde. Ale Christian so svojou nezlomnou vôľou vysporiadať sa so životnými nástrahami to poňal inak. Po troch mesiacoch bol prepustený z rehabilitácie. Za podpory rodiny a priateľov, tiež niekoľkých hendikepovaných športovcov, ktorí mu ukázali, že život nie je na konci, začal bojovať o nový zmysel života.

Vozík na mieru nikdy nesedí na mieru

Jeff Adams bol jedným z tých športovcov, ktorí navštívili rehabilitačné centrum práve v období, keď tam bol Christian hospitalizovaný. Tí dvaja si rýchlo padli do oka. Keď sa Christian neskôr vrátil k svojmu inžinierskemu štúdiu. Po určitom čase ho Jeff kontaktuje, lebo potrebuje technický dohľad a vedenie pre svoj nový projekt.

Sediac tri roky vo vozíku „na mieru“, ktorý ale nikdy dostatočne „na mieru“ nesedel, presvedčí Christiana, aby pozmenil svoje sny o dizajnovaní horských bicyklov a namiesto toho vložil všetku svoju energiu do vývoja invalidných vozíkov. Nedostatočný rozsah nastavení dovtedy používaného vozíka je totiž pretrvávajúcim problémom, keď pri zmene sedacej polohy vozík na tieto potreby vozičkára nereaguje.

baggAko sa ukázalo, Christian bol presne tou správnou osobou, komu mal Jeff zavolať. S rozsiahlymi vedomosťami o technológiách používaných u vozíkov určených na pretekanie disponoval množstvom prínosných informácií vo vzťahu k Jeffovmu projektu. „Čudoval som sa, prečo sa technológie používané pre športové vozíky, nevyužívali aj u vozíkoch určených na každodenné použitie,” uvažoval Christian.

Christian je skutočne jedným z mála ľudí schopných obrátiť i tie najbláznivejšie nápady načrtnuté na papieri do plne funkčných prototypov. Jeff, na druhej strane, je typ človeka osobne sa angažujúceho v otázke bezbariérovosti širokého okolia a ako verejne známej osobnosti sa mu patrične darí strhnúť davy ľudí.V roku 2002, v snahe zvýšiť povedomie o dôležitosti budovať bezbariérové prostredie, vyzbieral v rámci benefičnej akcie 250-tisíc dolárov lezúc 1 776 schodov na Canadian Tower, sediac na vozíku.

Spolupráca s Cervélo mala viesť k výrobe Icon

Po dopingovej afére v roku 2006, ktorá Jeffa Adamsa vylúčila zo sveta profesionálneho športu a zahatala všetky jeho dovtedajšie príjmy zo sponzoringu i vo forme podpory od vlády, sa spolu s Christianom rozhodli všetko vsadiť na vývoj jedinečného vozíka. Vozíka, ktorý bude ľahký a pohodlný pre jazdu. Vozíka, ktorý sa plne prispôsobí používateľovi namiesto toho, aby sa používateľ prispôsoboval vozíku. Vozíka, ktorý časom používateľovi nespôsobuje ešte väčšie deformity a zdravotné ťažkosti. Vozíka, ktorý bude schopný rozsiahlou úpravou nastavení prispôsobiť sa zmenám telesných proporcií i potrebám používateľa postupom času sa meniacim.

„Predstavte si, že máte oblek šitý na mieru,” hovorí Jeff. „Keď ste ho dostali, mal strih, ktorý perfektne sedel. Bude to však jediné oblečenie, ktoré budete nosiť najbližších 5 – 6 rokov. Inými slovami, vaše telo sa po celé toto obdobie nesmie zmeniť. Nesmiete pribrať. Nesmiete sa začať hrbiť. Nesmiete posilňovať, aby ste nemali väčšie svaly. Pretože, ak tak urobíte, oblek vám už nebude sedieť. Podobne to funguje i v prípade „na mieru“ dodávaných vozíkov. Môže perfektne vyhovovať dnes, je však len otázkou času, kedy dôjde k jednej z nespočetných telesných zmien, ktorými si všetci vozičkári prechádzame v priebehu našich životov. A sedieť už nebude!”

V roku 2007 začali Jeff a Christian spolupracovať s kanadským výrobcom bicyklov Cérvelo, ktorý finančne zastrešil spoločný projekt smerujúci k vývoju maximálne individuálne nastaviteľného invalidného vozíka, ktorý je dnes známy pod menom Icon. Tí, ktorí sledujú cyklistiku, pravdepodobne poznajú spoločnosť Cervélo ako značku bicyklov, ktorá sponzorovala tím CSC – vlastnený Bjarne Riisom – v  čase, keď Carlos Sastre vyhral v roku 2008 Tour de France. Inými slovami, Cérvelo bol v tom čase v čele technologického vývoja bicyklov.

Zadanie na papieri znie jasne – vyvinúť vozík, ktorý by spĺňal potreby Jeffa s jeho výškou 155 cm a zároveň sedel i  Christianovi vysokému 193 cm. Avšak, slušne rozbehnutá spolupráca sa končí už v roku 2010, keďže sa spoločnosť Cervélo rozhodla ísť inou cestou. Dochádza k zmenám v organizácii, Christian a Jeff sú vyhodení a dodnes nie je celkom jasné, prečo sa tak stalo a prečo sa spoločnosť Cervélo rozhodla vzťah tak rázne ukončiť.

„Ale bez ohľadu na dôvody,” hovorí Christian „boli sme tak hrdí na to, čo sme v rámci rozvoja našich myšlienok a konceptov dosiahli, že sme sa rozhodli pre „reštart“ v novej spoločnosti.

Doslova o niekoľko málo týždňov vzniká spoločnosť Icon Wheelchairs. Aby však nedošlo k porušeniu autorských práv a patentov, v rámci vývoja vozíka sa v novej firme vrátili ku konceptu načrtnutému ešte pred začatím spolupráce so spoločnosťou Cervélo.

Show Dragons´Den s ponukou na spoluprácu

Nový vozík je ako prototyp po prvý raz predstavený verejnosti v televíznej show Dragons´Den len niekoľko mesiacov po rozchode s Cervélo. Christian s Jeffom priamo z obrazovky ponúknu podiel 20 percent v ich spoločnosti, ktorej hodnota je vo  výške 500-tisíc dolárov, tomu, kto uzavrie s nimi spoluprácu pre začatie výroby vozíka Icon. Avšak napriek tomu, že významní potenciálni investori v televíznej show vysoko oceňujú prezentovaný koncept a porozumeli obrovským výhodám vozíka Icon, ktorý môže byť prínosom pre vozičkárov po celom svete, pre mnohých z nich je investícia príliš vysoká na to, aby sa na ňu odhodlali.

vozík„Ísť do televíznej show bolo asi to najlepšie, čo sme kedy urobili. Hoci sme nedostali „finančnú injekciu“ v podobe nového partnera, vďaka show sme zrazu získali toľko pozornosti, že spoločnosť Multimatic nás sama od seba následne kontaktovala ponúknuc nám ich pomoc vo fázach dizajnovania vozíka Icon.”

Spoločnosť Multimatic, ktorá je popredným svetovým a uznávaným dodávateľom kvalitných komponentov pre automobilový priemysel, ponúkla svoju plnú podporu v snahe zaistiť, že prototyp sa premení v plne funkčný vozík Icon pripravený pre predaj. V rámci poskytnutého partnerstva spoločnosť  Multimatic nemala síce v úmysle investovať do spoločnosti Icon Wheelchairs, poskytla však Christianovi a Jeffovi plný prístup do ich strojového parku a k testovacím zariadeniam, a tiež umožnila spoluprácu s  firemnými dizajnérmi a inžiniermi.

„Všetko, čo nás dovtedy ťažilo, bolo zrazu vyriešené na profesionálnej úrovni a spôsobom presahujúcim čokoľvek, o čom by sme kedy mohli snívať,“ hovorí Christian a dodáva, že „spoločnosť Multimatic sa významnou mierou podieľala na konečnom dizajne vozíka Icon.”

Finálna podoba invalidného vozíka Icon

Po tom, ako v roku 2011 spoločnosť Icon Wheelchairs vstúpila na kanadský a americký trh, ukázalo sa, že dopyt po vozíku je skutočne veľký.

„Zdá sa, že nie sme jediní vozičkári, ktorí sú frustrovaní nedostatočnými možnosťami nastaviteľnosti,” povedal Christian s veľkým úsmevom a pokračoval, že „ergoterapeuti sa v podstate denno-denne stretávajú s tým, že môžu predpísať, resp. nastaviť jedine to, čo vozičkár potrebuje v danom momente. Kto však vraví, že tieto potreby budú rovnaké i o dva roky, alebo dokonca o dva týždne?”

icon - odpruženieChristian a Jeff úspešne navrhli multifunkčný nastaviteľný invalidný vozík, ktorý je už v štandarde vybavený „build-in air“ odpružením. To efektívne absorbuje vibrácie a otrasy, ktorým je vozičkár počas celého dňa vystavený a ktoré – ako je známe – spôsobujú ďalší diskomfort a bolesti chrbta. Ale na rozdiel od pokusov mnohých ďalších navrhnúť to isté, budete príjemne prekvapení, že vstavaný systém odpruženia nevyžaduje vyvíjať žiadne zvýšené úsilie pri pohybe na vozíka Icon smerom dopredu, ako tomu neraz je u iných typov podobných produktov s odpružením.

Keď sa pozriete na vozík Icon zblízka, uvedomíte si, že sa dívate na invalidný vozík, ktorý skrátka vyzerá odlišne. Zároveň však rýchlo zistíte, že je to vozík nastaviteľný v toľkých smeroch, ktoré by ste predtým ani nepovažovali za možné. Pritom si zachováva nízku hmotnosť a vynikajúce jazdné vlastnosti.

„Mnohé možnosti sme hľadali práve v cyklistickom odvetví. Niektoré z komponentov vozíka Icon sú prevzaté priamo z horských bicyklov,“ vysvetľuje Christian poukazujúc práve na systém odpruženia. “Napríklad odpruženie je značky „Rock Shox“ vyrábané spoločnosťou SRAM a používané poprednými jazdcami na horských bicykloch po celom svete, na najdrsnejšom teréne, aký si vôbec viete predstaviť. Ak systém odpruženia odolá takýmto drsným podmienkam, prečo by nemal zvládnuť každodenné použitie ako súčasť invalidného vozíku?” kladie Christian rečnícku otázku.

icon - testy„Nehľadali sme však len rozsiahle možnosti nastavenia, pohodlie a jazdné vlastnosti,”dodáva Jeff a ukazuje na trochu atypický „otvorený“ predný rám vozíku. „V prípade presunov zo zeme na vozík, z vozíka na zem alebo z vozíka na posteľ, kĺby zápästia, lakťa a ramena sú obvykle vystavené veľkej záťaži. Je to spôsobené tým, že pri presunoch rám vozíka uchopíte zvyčajne na úrovni sedačky. V prípad vozíka Icon je možné rám uchopiť podstatne nižšie – na polstrovanom prednom „krídle“. Týmto spôsobom je v priebehu presunu ramenný kĺb v správnejšej polohe a je vystavený oveľa menšej záťaži.”

Medzinárodný veľtrh naštartoval predaj Icon

Tri roky po vstupe na trh v Severnej Amerike sú Jeff a Christian pripravení vstúpiť na medzinárodnú scénu. Zvlášť Európa vyzerá zaujímavo. Avšak rýchlo si uvedomia, že zaoberať sa otázkou expanzie na európsky trh nie je tak jednoduché ako by sa mohlo zdať. Hlavne v prípade, že nie ste celkom pohybovo zdatní. Preto Jeff zbalí svoj batoh a zamieri na výstavu Rehacare v Nemecku v snahe nájsť správnych obchodných partnerov.

Tu stretne človeka menom Martin Fog Thomsen – manažéra predaja dánskej spoločnosti Langhøj Live Aps. „Úprimne povedané, nepozerali sme sa po vozíkoch,“ rozpráva Martin, „ale tento vozík bol v mnohých smeroch tak odlišný, že si okamžite získal moju pozornosť.“ 

Po návrate do kancelárie Martin zisťuje, že vozík Icon videný na výstave nevie pustiť z hlavy. Rozhodne sa s myšlienkami podeliť so svojím šéfom Frankom Langhøjom, ktorý okamžite zdieľa jeho záujem o produkt a oslovuje Jeffa, medzičasom sa vrátiaceho domov do Kanady.

Rokovania sa začali a krátko na to sa Jeff a Frank zhodli, že najlepším riešením bude, ak Frank odkúpi 50 % ich spoločnosti. „V skutočnosti nikdy nebolo naším cieľom stať sa výrobcom invalidných vozíkov,“ vysvetľuje Frank. „Spoločnosť Langhøj sa zaoberala úpravou vozidiel pre hendikepovaných viac ako tridsať rokov, no následne – najmä pričinením Martina – učinila krok smerom k medzinárodnému predaju a distribúcii pomôcok pre vozičkárov. Odkúpenie podielu v spoločnosti Icon je nečakaným, no vzrušujúcim a  úžasným posunom našej spoločnosti vo vývoji smerom vpred.”

icon - test odpruženiaPresne rok po prvom stretnutí Jeffa s Martinom Torben Mathiassen, nový manažér spoločnosti Langhøj Live Aps pre export vyráža predstaviť vozík Icon európskemu trhu na výstave Rehacare. „Našim primárnym cieľom je nájsť zaujímavých distribútorov v rôznych častiach Európy,“ vysvetľuje Torben, „ale zároveň sme veľmi vďační i za spätnú väzbu od koncových užívateľov. Vozík Icon mal veľký úspech. Niekoľko potenciálnych distribútorov navštívilo náš stánok so zámerom stať sa národným distribútorom v ich domovskej krajine. Čo obrovské vlastne máme v  našich rukách si plne uvedomujeme pri slovách Kirsten Hart,“vraví Torben.

Kirsten Hart je vedúcou fyzioterapeutkou v Národnom centre pre poranenie miechy v Stoke Mandeville blízko Londýna a vozík Icon okamžite vzbudil jej pozornosť. „Už pred časom sme britských poskytovateľov zdravotnej starostlivosti upozorňovali na skutočnosť, ako výrazne sa mení a deformuje držanie tela vozičkárov už niekoľko málo rokov po tom, ako dostali svoj prvý vozík,“ vysvetľuje Kirsten a pokračuje, „ale až dosiaľ neprišlo k žiadnemu riešeniu tohto problému. Práve tento invalidný vozík môže byť to, čoho sme my – centrá pre poranenie miechy – dožadovali v mene našich pacientov.“

A tak sa invalidný vozík Icon s najširšími možnosťami nastavenia začína udomácňovať aj v Európe. Stáva sa čoraz žiadanejším artiklom vo viacerých európskych štátoch. Vďaka spoločnosti Letmo vozík Icon nemusíte hľadať na zahraničných trhoch, je v ponuke na adrese https://letmo.sk/icon/.

 

Torben Mathiassen / preložila Andrea Fialová

 

Napíšte váš názor