Ako si vybrať vozík s pevným rámom

Ako si vybrať vozík s pevným rámom

Invalidné vozíky s pevným rámom sú ideálne na prenos energie do pohybu. Pomáhajú pri vhodnom nastavení poskytovať efektívnejšie riešenie mobility. V tomto článku sa budeme venovať definícii pevného rámu a rozoberieme faktory pevného invalidného vozíka, ktoré prispievajú k optimalizácii pohybu a výkonu pre konečného používateľa.

Definícia

Invalidné vozíky s pevným rámom sú veľmi ľahké vďaka svojej celkovej konštrukcii a použitým materiálom. V invalidnom vozíku s pevným rámom nie je žiadny kríž, čo znamená, že sa neskladá do strán. V závislosti od toho ako je nakonfigurovaný, je za účelom prepravy možné sklopiť chrbtovú opierku. Väčšina invalidných vozíkov s pevným rámom má zvyčajne “pevnú” prednú časť a stupačku na umiestnenie nôh.

Typický používateľ

Typický používateľ invalidného vozíka s pevným rámom je aktívny, nezávislý a pohybuje sa samostatne hornými končatinami. Potrebuje vozík na dlhodobé, každodenné používanie a na činnosti, ktoré si vyžadujú určitú rýchlosť a manévrovateľnosť, ako napríklad používanie v komunite. Väčšina používateľov vykonáva presun bez postavenia, napríklad presun na posuvnej doske alebo presun zo strany na stranu.

Výhody vozíka s pevným rámom

Účinnosť pohonu býva u invalidného vozíka s pevným rámom väčšia ako u štandardného, alebo na mieru vyrobeného skladacieho invalidného vozíka, a to z niekoľkých dôvodov. Invalidné vozíky s pevnou konštrukciou sa zvyčajne vyrábajú z materiálov, ktoré majú nižšiu hmotnosť ako štandardné alebo konfigurované skladacie invalidné vozíky. Ich elegantný dizajn tiež minimalizuje množstvo materiálu, ktorý sa používa na výrobu, čo ďalej znižuje celkovú hmotnosť. Hoci sú tieto invalidné vozíky veľmi ľahké, sú navrhnuté tak, aby boli odolné.

Valivý odpor je v invalidnom vozíku s pevným rámom menší ako v invalidnom vozíku so skladacím rámom. Valivý odpor je definovaný ako “sila, ktorá kladie odpor pohybu, keď sa objekt valí po povrchu” (Wikipedia, 2020). Valivý odpor obmedzí vzdialenosť, ktorú manuálny invalidný vozík prejde po pôsobení sily, napr. pri tlačení. K valivému odporu mechanického invalidného vozíka prispieva niekoľko faktorov. Medzi tieto faktory patrí kombinovaná hmotnosť používateľa a vozíka, rozloženie hmotnosti medzi predné kolieska a zadné kolesá, veľkosť a typ zvolených koliesok a pneumatík, ako aj povrch, na ktorom sa invalidný vozík používa. Minimalizácia valivého odporu v mechanickom invalidnom vozíku umožňuje účinnejší pohon tým, že znižuje silu a frekvenciu “úderov” potrebných na pohon vozíka. To pomáha znížiť riziko bolesti a zranenia horných končatín, najmä ramien.

Okrem toho má menej pohyblivých častí ako skladací invalidný vozík. Keď jednotlivec pôsobí silou na obruč pevného invalidného vozíka, väčšina energie pohonu smeruje do pohybu vozíka dopredu, namiesto toho, aby sa strácala pri pružení rámu (čo sa môže stať pri vozíku so skladacím rámom). To ďalej prispieva k vyššej účinnosti pohonu.

Materiál

Jednotlivé vozíky s pevným rámom môžu byť vyrobené z rôznych materiálov, ktoré používateľ nemusí vždy rozoznať.
Ak hovoríme o vyššej triede aktívnych vozíkov, môžeme nájsť tieto tri materiály:

Hliník triedy 7020 umožňuje tento materiál spracovať iným spôsobom (často v kombinácii s hydroformovaním oválnych rúrok), čím používateľ získava vyššiu pevnosť pri nižšej hmotnosti.

Podobnosti a rozdiely medzi pevnými invalidnými vozíkmi

Všetky pevné invalidné vozíky sa vyrábajú na zákazku, podľa špecifikácií každého používateľa vrátane veľkosti, uhla predného rámu, zúžení a výberu koliesok, zadných kolies a pneumatík.

Niektoré modely sú nastaviteľné, zatiaľ čo iné sú pevné. Nastaviteľné pevné invalidné vozíky umožňujú zmeny zadnej osy, alebo uhla opierky. Táto možnosť je vhodná pre jednotlivca, u ktorého môže časom dôjsť k zmenám a ktorý môže vyžadovať výsledné zmeny ťažiska pre výkon. Užívateľ, ktorý má veľa skúseností s jeho používaním, si môže vybrať kompletne pevný rám, pretože pozná presné nastavenie, ktoré optimalizuje jeho prispôsobenie a výkon.

Existujú aj ďalšie rozdiely v rámoch pevných invalidných vozíkov. Niektoré majú “otvorený” rám, zatiaľ čo iné majú “uzavretý” rám s dodatočnou rúrkou, ktorá siaha až k úchytu predných koliesok (napr. Nitrum Hybrid). Niektorí používatelia uprednostňujú dodatočnú tuhosť, ktorú poskytuje uzavretý rám. Tí, ktorí zdvíhajú invalidný vozík do vozidla, uprednostňujú otvorenú konštrukciu rámu, pretože poskytuje väčší voľný priestor po odstránení zadných kolies.

Prečo toľko možností?

Aj pri pohľade na jedného výrobcu je na výber niekoľko modelov. Prečo toľko možností? Nikdy nebude existovať jeden model pevného invalidného vozíka, ktorý by bol vhodný pre každého. Ako sme videli, je rozdiel medzi nastaviteľným pevným invalidným vozíkom a kompletne pevným invalidným vozíkom. Tento rozdiel vypovedá o úrovni skúseností používateľa a potrebe prípadných zmien, aby sa vozík plne prispôsobil zmenám zdravotného stavu jednotlivca. Činnosti, na ktoré bude klient vozík používať, terén, ktorým sa bude pohybovať, a jeho prepravné potreby spôsobia, že jeden konkrétny model vozíka bude pre daného klienta lepšou voľbou. V snahe uspokojiť potreby a priania verných zákazníkov, ktorí si obľúbili výrobok, ktorý úspešne používajú už roky, niekedy výrobcovia pokračujú vo výrobe “starších” výrobkov napriek tomu, že na trhu sú novšie výrobky s novými inováciami.

Zhrnutie

Invalidné vozíky s pevným rámom ponúkajú určitý výber typu rámu – od otvoreného po uzavretý a od plne zváraných vozíkov po modely so sklopnými chrbtovými opierkami. Niektoré modely invalidných vozíkov s pevným rámom umožňujú nastavenie zadnej osy, zatiaľ čo iné sú úplne pevné. Invalidné vozíky s pevným rámom podporujú účinnosť pohonu vďaka svojej ľahkej konštrukcii a minimalizácii pohyblivých častí, čo umožňuje efektívnejší pohon. Na zosúladenie potrieb klientov s výrobkami, ktoré sú dostupné na trhu, je potrebné dôkladné posúdenie, aby sa dosiahlo optimálne prispôsobenie, funkčnosť a výkon.

Konzultanti spoločnosti LetMo sú vám kedykoľvek k dispozícii pre ďalšie informácie, ktoré povedú k vášmu rozhodnutiu.